tiistai 10. huhtikuuta 2012

Alusta

Ostin alkuvuonna 2008 BC:n korkeus- ja jäykkyyssäädettävän alustasarjan, joka oli tarkoitettu S12 Silviaan. Näin DNSF:n foorumilla myynti-ilmoituksen ja kysäisin sattuisiko Silviaan löytymään alustasarjaa. Oletin, että ei löydy, mutta vastaus olikin myönteinen, joten eihän siinä muu auttanut kuin tilata sellainen. Samalla laitoin myyntiin tallissa odotelleet madallusjouset.
Epäilin jo valmiiksi, että sarja ei voi olla täysin bolt-on, vaikka onkin tarkoitettu S12 Silviaan ja näin myös todellisuudessa oli. Ainakin Japsimalleissa on samanlainen etupää kuin S13:ssa ja alustasarja oli tarkoitettu sille etupäälle, joten omaan Ruotsin malliin ne eivät käyneet suoraan muuta kuin taakse. Hiemanhan nuo ovat erilaiset keskenään:
S12
Uusi iskaritolppa
S12:n ja S13:n olka
Sain siis hyvän syyn päivittää alustaa enemmänkin, joten ostin S13 SX:n olat, navat ja jarrulevyt, -palat ja -satulat. S13:n osat sopivat Silviaan suoraan ja niiden asennuksen myötä myös uudet tolpat sopivat autoon.
Alkuperäinen ja uusi alusta ovat hieman eri korkuiset. Kuvassa iskaritolppaa ei ole edes säädetty niin matalaksi kuin mahdollista.
Takapää

Jouduin siis purkamaan ison osan alustaa keulasta, jotta sain alustasarjan paikalleen. Joten samalla kun osat olivat vielä irti, fiksasin ne kuntoon ja vaihdoin etupäähän uretaanipuslat.
Takakelkkaa en tiputtanut kokonaan alas, koska aika ei riittänyt. Fiksailin sitäkin kuitenkin paikallaan sen mitä pystyin.
Ennen
Jälkeen
Tolpat paikallaan
Tälle vuodelle ostin myös uudet vanteet ja renkaat. Speisereillä vanteet sai istumaan kaariin hyvin.
Tältä Silviani näytti vuonna 2008:


Tässä vielä ennen/jälkeen kuva:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti