torstai 12. huhtikuuta 2012

Pientä piristystä

Edellisen omistajan jäljiltä ahdin oli asennettu melko mielenkiintoisesti.. Jostain ihmeen syystä liitos ei kuitenkaan vuotanut, joten annoin ahtimen olla.
Konehuoneesta löytyi tosiaan kaikenlaisia hienoja virityksiä. Viimeisin jäljellä ollut oli pop-up venttiilin viritys, joka sai lähteä vihdoin ja viimein keulakuulerin asennuksen yhteydessä.

Lisäksi autoon oli asennettu uusi ilmanputsari ja sähköflekti. Putsari oli asennettu vakion paikalle ilmastointiteipin ja nippusiteiden avulla. Tämän vaihdoin jo ensimmäisenä vuonna kartiosuodattimeen, jolle tehtiin oma adapteri niin, että se sopi oikealle paikalleen. Sähköflekti taas oli oikeastaan jo melko pelottava asennus. Johdot flektille olivat maksimissaan 2 millistä ja ne oli vedetty suoraan akulta katkaisijalle. Myyjän mukaan asennus oli sulattanut kaksi muovikatkaisijaa, joten hän oli laittanut metallisen katkaisijan siihen tilalle.. Pelkäsin sähköflektin asennuksen sytyttävän koko auton tuleen, joten kun pääsin Turkuun revin sen saman tien pois autosta ja tilalle tuli S13 vakio viskoflekti. Valitettavasti ainoa kuva on todella huono, eikä siinäkään enää ole flektiä paikallaan:

255 Walbron vaihdoin tankkiin jo 2008 ja 2009 vaihdoin kaasuläpän isompaan (S13 SX:n vakio) ja lisäksi konehuoneeseen ilmestyi kuuleri. Myös ilmanputsari vaihtui taas uuteen.


Tällä kokoonpanolla en ehtinyt käydä penkissä, mutta vuonna 2008 kävin mittaamassa tehot ilman kuuleria ja pienemmällä kaasuläpällä. Silloinkin meinasi penkittäminen mennä ohi, koska samalla viikolla kun penkkiin piti mennä, laturi hajosi. Laturi löytyi melkoisen metsästämisen jälkeen ja silloinkin se piti tilata, mutta loppujen lopuksi sain laturin aamulla, asensin sen ja samana iltapäivänä olin vielä penkissä.
Lähtötehothan tässä Ruotsin versiossa on 90kW, joka on vähemmän kun Suomen versiossa. Ja alkuperäinen vääntö on 184Nm. Mittauksessa tulokseksi tuli  116kW ja 220Nm @ 0,8bar. Olin ihan tyytyväinen tähänkin tulokseen, koska auton muutokset olivat melko pienet vakioon nähden:
 
T25
255 Walbro
2,5" putkisto
Kartio

Toisaalta harmittaa, että en päässyt penkittämään autoa kuulerin kanssa, koska ainakin persdyno sanoi tehojen kasvaneen mittauksesta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti