perjantai 13. huhtikuuta 2012

Auton maalaus

2009 sain auton ajoon vasta syyskuun alussa. Tallissa pölyttymisen jälkeen sitä piti tietenkin hieman ulkoiluttaa silloisen käyttöauton kanssa. 
S13 oli taas myynnissä ja teki mieli ostaa se takaisin :)
Alla Borbetin A:t, jotka olivat alla maalauksen ajan
Seuraavana vuorossa oli auton värin vaihto. Toisin kuitenkin kävi, koska maalauksen jälkeen auto oli edelleen punainen. Syynä tähän oli yksinkertaisesti ajanpuute. Olin viemässä autoa 100+ Motor Showhun näytille, mutta syyskuun pari ensimmäistä viikkoa vietin Espanjan auringon alla. Reissun jälkeen aikaa jäi enää 2 viikkoa. Tämän 2-viikkoisen alussa maalari muutti uuteen talliin ja hänen maalauskoppinsa oli vielä kesken, eikä se täysin valmis ollut vielä silloinkaan, kun auto maalattiin. Kahden viikon aikana rakennettiin maalauskoppia ja Silviaan asennettiin uudet etulokasuojat, tehtiin pohjatyöt ja se maalattiin. Kolme ihmistä auton kimpussa työpäiviä lukuunottamatta lähes tauotta, niin valmista tuli.
Fiksattu takakaari
Takavalojen alla oleva lirpake oli päässyt melko pahaan kuntoon ja se fiksattiin lasikuitukitillä ja kitillä. Maalauksen jälkeen siitä tuli itseasiassa ihan hyvännäköinen ainakin vähäksi aikaa. 
Tässä vaiheessa oli vielä tarkoitus vaihtaa auton väriä, mutta viimeisen viikon keskiviikko iltana (tai oikeastaan yönä) keskustelin maalarin kanssa, joka ehdotti auton maalaamista punaisella. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan enää olisi ollut aikaa maalata ovien ja muiden luukkujen välejä, joten suostuin maalarin ehdotukseen. Niinpä väriksi tuli custom-made punainen. Maalarin kaapeista löytyi yhteensä 7 purkkia punaista maalia, joissa oli 6 eri sävyä. Ne kun kaikki sekoitti yhteen, tuli oikeastaan aika hyvä punainen.
Siitähän se sitten pikkuhiljaa lähti etenemään. Torstaina aamuyöllä autoon vedettiin pohjamaalit päälle.
Puskuri pohjamaalissa
Pohjamaalia pintaan

Kaikki auton muovilistat ja muut muovilirpakkeet maalattiin spraymaalilla mattamustaksi, jotta ne näyttäisivät hyvältä vielä uudenkin maalipinnan kanssa. 
Torstaina päivällä autoon alkoi pikkuhiljaa tulla melko hyvä väri ja kiilto.
Torstai illalla uskalsi jo ottaa suojat pois ja muutama tuntia myöhemmin oli jo pakko alkaa kasata autoa, jottei aika loppuisi ihan kokonaan kesken. Tällä kertaa oltiin valmiita jo puolen yön aikoihin.
Perjantaille jäi vielä konepellin maalaaminen, joka tällä kertaa tehtiin kilikali-maalilla. Siitä tuli huomattavasti parempi kuin mitä aikaisempi gelcoat pinta oli. Vihdoin ja viimein viiden jälkeen iltapäivällä ajoin auton ulos tallista.

Illalla lähdin ajamaan kohti 100+:saa Tampereelle. Matka ei sujunut ilman mutkia, Aurassa olin menossa tankkaamaan, kun auto sammui juuri ennen kuin sammutin sen. Varikkopysähdys kesti noin 45 minuuttia, jonka jälkeen auto lähti taas käyntiin. Bensapumpun sulake oli palanut ja sen vaihdon jälkeen auto hörähti hienosti käyntiin. Loppumatka sujui ongelmitta ja perille saavuin tuntia ennen kuin 100+ halli tyhjennettiin osastojen rakentajista. Pikainen pesu ja kuivaus ja auto oli paikallaan osastolla.

Evoluutio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti